Loading ...
Onderwijs & Onderzoek2021-12-08T14:48:28+01:00

Bij AT Osborne zijn we gepassioneerd door onderwijsgebouwen, gezien hun belang voor de ondersteuning van het pedagogisch project en voor het welzijn en de ontwikkeling van studenten en onderwijzend personeel.

Onderwijsgebouwen in het basis- en secundair onderwijs worden beïnvloed door 3 belangrijke fenomenen: Demografische verandering, gekoppeld aan de stedelijke groei, brengt een grotere behoefte aan schoolgebouwen met zich mee. Bovendien is het gebouwenbestand sterk verouderd, omdat er niet tijdig voldoende in geherinvesteerd werd. Ten slotte zou de evolutie van de pedagogische praktijk gepaard gaan met een aangepaste ruimtelijke organisatie.

Daarbij komt nu het toenemende belang van digitale technologie in het onderwijs, sterk versneld door de COVID-gezondheidscrisis.

Ook het hoger onderwijs maakt veranderingen door die vragen om reflectie op de gebouwde omgeving: studenten willen meer connectiviteit en verwachten dat de infrastructuur beter aansluit bij de huidige behoeften op het gebied van onderzoek, innovatie en digitalisering. We zijn getuige van een gedeeltelijke en toenemende dematerialisatie van de leeromgeving. Het einde van de gezondheidscrisis vraagt om een nieuw evenwicht te vinden tussen wat ter plaatse gedaan wordt en waarom mensen daar komen enerzijds, en wat op afstand kan gedaan worden anderzijds. Dit betekent dat zowel de plaatsen waar geleerd wordt als de plaatsen waar de sociale activiteiten en het studentenleven plaatsvinden, opnieuw moeten bekeken worden. Studenten zoeken ook structuren om initiatief en commercieel en/of maatschappelijk ondernemerschap te ondersteunen. Last but not least willen ze gezien en behandeld worden als volwaardige burgers en deelnemen aan de samenleving.

De noodzakelijke evolutie van mobiliteitspraktijken heeft ook gevolgen voor de schoolgebouwen en hun plaats in het stedelijk weefsel.

Bouwprojecten in het onderwijs zijn duur en complex vanwege de budgettaire en financieringslogica die vaak slecht zijn aangepast aan de behoeften, de veelheid aan belanghebbenden die verband houden met onze staatsstructuur en de verschillende onderwijsnetwerken, en vanwege de verschillende procedures (stedenbouw, openbare aanbestedingen, enzovoort.)

Als antwoord op de klimaatuitdagingen zijn de wettelijke vereisten de afgelopen twintig jaar aanzienlijk en regelmatig veranderd. De op te lossen vergelijking is complex, zeker bij renovatie: er moet een billijk evenwicht worden gevonden tussen de behoeften aan ruimte, de prestatie-eisen, de beschikbare budgetten, de behoeften aan comfort (binnenklimaat, visueel, akoestisch en ergonomisch) en, last but not least, het huidige gebruik van een school.

De toenemende techniciteit van gebouwen impliceert ook een grotere behoefte aan coördinatie en nauwe samenwerking tussen architecten en ingenieurs en gebruikers, waardoor hun werkmethoden en relaties veranderen.

Deze toenemende complexiteit leidt tot een groter aantal belanghebbenden en experts.

AT Osborne, met haar ervaring in onderwijsinfrastructuur,   vervult de rol van dirigent: we dragen bij aan het succes van het project door de opdrachtgever te helpen bij het kiezen van de juiste dienstverleners, door hen gedurende het hele project uit te dagen en door te zorgen voor constructieve communicatie. Voor onze diensten op dit gebied worden al onze middelen op gebied van consultancy- et projectmanagement ingezet.

Portfolio's Onderwijs & Onderzoek

Actueel Onderwijs & Onderzoek

Ga naar boven